Uber ve Taksi Arasındaki Sorunlara Cevaplar Arıyorum


Selamlar, uzun zamandır bir blog yazısı yazmıyordum ve bir konu arıyordum ki Uber ile taksi şoförleri arasındaki sürtüşmenin iyice artması bana da konu oldu. Bu yazıda Uber hakkında aklımda olan sorulara cevap ararken sizler ile paylaşacağım. Ayrıca yazının içerisinde başkalarının yaptığı röportajları bolca bulabileceksiniz.

İlk olarak sorduğum soru Uber fatura kesiyor mu? / vergi veriyor mu? oldu. Biraz araştırdığımda dünya devi taşımacılık firmasının isteyen müşterilerine fiş verdiğini ve tüm sürüşlerden sonra kullanıcıların elektronik posta adresine faturayı yolluyorlar. Fatura kestiğine göre vergi vermesi konusunda aklımızda bir boşluk kalmıyor. Fakat buradan sonra tam emin değilim çünkü internet üzerinde herhangi bir fiş veya fatura örneği bulamadım. Küçük de olsa bir soru işareti ile cevaba ulaştık.


İkinci sorum ise Uber XL'ın taşımacılık için gerekli belgeleri var mı? oluyor. Hemen internette kısa bir araştırma yapıyoruz ve karşımıza taşımacılık firmasının sürücüleri sistemlerine kabul etmek için istediği belgelere ulaşıyoruz. Liste D2 Belgesi, Yol ve Güzargah Belgesi, Ruhsat, Şirket Açılış Belgeleri, Araç Sigortalarından oluşuyor. Yani "talep" karşısında belirli bir ulaşım hizmeti sağlıyorlar.

Uber korsan taksicilik mi? üçüncü sorumuz oluyor. Öncelikle herkese anlatmamız gereken bir konu var: Uber gibi uygulamalar yollarda gezip yolcu toplamıyor. Kişiler uygulama üzerinden talepte bulunuyor ve buna karşılık olarak bir hizmet alıyorlar. Taksi ile farkı birinin talep ile birinin ise yoldan rastgele çevrilmesi oluyor.



D2 belgesinde turizm taşımacılığı olarak görünüyor fakat yasalarda Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının dışı olarak belirtilmediği için herkesin kullanımına açık oluyor. Genel olarak baktığımızda sistemde sıkıntı görünmüyor fakat yasal olarak turist kavramına bir net açıklama getirilmeli.

Sonuç olarak bu konunun iki ucu da b*klu olan bir değnekten farkı yok. Takisici tarafındaki gelirin azalması "taksi şoförlerini" kötü etkiliyor fakat kullanıcıların Uber'den aldıkları hizmet kalitesi ve fiyat yapılandırması uygulamayı tercih edilir kılıyor. Bence bu milyonluk plaka sistemine bir düzenleme yapılmalı ve rekabet ortamı arttırılmalı. Böylece hem kaliteli hizmet almak isteyen kullanıcılar hizmetini alır, hem de taksi plakası devleri tarafından baskı altında kalan şoförler biraz daha rahata kavuşur.

Ama her zaman söylenildiği gibi; "şiddet hiçbir şeyin çözümü değildir"

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.